
OFFLINE CHALLENGE – nauczyciele
Akcja Offline Challenge poświęcona jest zjawisku nadużywania internetu. Zachęcamy młodych ludzi, żeby odłączyli się od sieci na 48 godzin i zobaczyli jakie to bęzie dla nich doświadczenie. Czy dadzą radę? Czy odkryją coś, co ich zainspiruje do zmiany proporcji w działaniach online i offline? Czy będzie to dla nich łatwe zadanie potwierdzające, że nie mają problemu z nadużywaniem mediów elektronicznych? A może przeciwnie, przekonają się że może coś jest nie tak, że internet pełni w ich życiu zbyt ważną rolę i zdecydują się coś z tym zrobić?
OFFLINE CHALLANGE W SZKOLE!!!
Młodzi ludzie mogą brać udział w akcji indywidualnie, ale zachęcamy nauczycieli, żeby włączyli się w kampanię i na bazie wyzwania zorganizowali w szkole zajęcia dotyczące zrównoważonego korzystania z sieci. Będzie to okazją do poznania sposobów, w jaki uczniowie korzystają z sieci i rozmowy o zachowaniu balansu pomiędzy czasem online a relacjami i aktywnościami offline.
Jak to zrobić?
1. Podczas zajęć ze swoja klasą na bazie informacji ze strony www.offlinechallenge.pl, przedstawcie uczniom ideę akcji. Warto pokazać uczniom filmy/ spoty kampanii zamieszczone na stronie. Zaproponujcie następnie, żeby klasa wzięła udział w wyzwaniu – może to być wspólnie ustalony czas, albo przedział w którym uczniowie podejmą się wyzwania i zadeklarują, które dwa kolejne dni będą offline. Nie może to być narzucone zadanie – warto zachęcić uczniów licząc się z tym, że nie wszyscy zdecydują się na podjęcie ”Offline Challenge”.
2. Dobrym pomysłem jest zawieszenia w klasie grafiku, w którym uczniowie zadeklarują termin podjęcia wyzwania i odnotują, czy udało się mu sprostać. Wprowadzi to do zadania element zabawy i pozytywnej rywalizacji.
3. Warto wracać do tematu podczas kolejnych lekcji, pytać się, jak idzie uczniom podejmowanie wyzwania, zachęcać ich do dzielenia się radami i spostrzeżeniami z klasą. Śledząc grafik akcji można też pytać uczniów, którzy offline challenge mają jeszcze przed sobą o ich plany – ewentualnie zachęcić klasę do dzielenia się pomysłami na spędzenie czasu offline.
4. Po upływie wyznaczonego terminu akcji w klasie warto zorganizować zajęcia podsumowujące – zapytać uczniów o wrażenia, docenić udział wszystkich, którzy się na to zdecydowali – niezależnie od efektu. Dobrym pomysłem jest zaproszenie do udziału w zajęciach pedagoga lub psychologa szkolnego. Warto podkreślać dobre doświadczenia wynikające z podjęcia próby – uroki czasu offline oraz pomysły na bardziej konstruktywne korzystanie z sieci. Uczniom, którzy w efekcie podjęcia próby zauważyli u siebie problem z nadużywaniem sieci należy udzielić wsparcia – zaproponować spotkanie z psychologiem lub pedagogiem szkolnym, w razie potrzeby aktywizować rodziców, dostarczyć informacji o lokalnej ofercie pomocy.